LIKEABLE

När jag fått förfrågningar om att föreläsa har de många gånger inletts med frasen ”vi skulle vilja att du berättar om sociala medier och delar med dig av tips på hur man lyckas”. Målgruppen har ofta varit idrottare och unga vuxna, som haft full koll på vad som fungerar i sociala medier just nu. Men för att göra det långsiktigt hållbart behöver vi skrapa några lager till på ytan.

Så, för att beskriva framgångsrik marknadsföring och reklam ligger studier i social- och gruppsykologi nära till hands. För att förklara användarna av sociala mediers beteenden likaså. En av de många teorierna inom social-och gruppsykologi signerad Robert V.Levine är the triad of trust”. En teoretisk modell som beskriver hur förtroende byggs och leder till övertalning. Triangelns tre hörn är: ärlighet, auktoritet och ”likeability”. Ärlighet kan beskrivas som trovärdighet, dvs för att lyckas i dina sociala medier krävs att du är trovärdig i ditt publicerade innehåll. Att ljuga eller vrida på sanningen leder inte till långsiktig framgång, någonstans. Något som i dagarna känns högst aktuellt när bland annat Breakit publicerat egentliga Podcast-siffror. Trovärdigheten hos poddarna sjunker, i samtliga frågor inte bara i frågan om hur många lyssnare de har. ”Har man lurats om en sak, luras man troligen om fler”-principen, helt enkelt.

Som tradition har vi hög tilltro till auktoriteter varför auktoritet finns med som en viktig parameter när vi skall beskriva övertalning. Auktoritetshörnet av triangeln kan förklaras genom att vara en person som andra ser upp till, som står upp för sin sak och har hög status som ex hög kompetens eller lång erfarenhet.

”Likeability”-hörnets ord är svårt att översätta på svenska, men innefattar både igenkänningsfaktor och att kunna se sig själv i samma position. För att lyckas här handlar det om att känna sin målgrupp och tydligt placera sig i deras grupp – bygga på känslan av att vara en av dem, och att de kan bli som du. Tänk kändisar i reklam – fungerat i alla tider och bygger på just ”likeability”-principen. När vem som helst genom sociala medier kan få en egen scen att lysa på har detta fenomen växlats upp, och enligt min mening blivit triangelns tyngsta hörn.

original.jpg
Robert V. Levine, California State University, Fresno, 2007.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s